20 november – 10 december 2023: Amnesty Write for Rights actie ook in Amerongen, Leersum, Maarn en Driebergen

Wat is Write for Rights?

Ieder jaar rond 10 december komen we met Write for Rights in actie voor mensen die onterecht vastzitten of worden bedreigd vanwege hun werk, mening of om wie ze zijn. We sturen honderdduizenden brieven naar koningen, ministers en presidenten en vragen hun een einde te maken aan onrecht. Deze internationale actie levert elk jaar succes op. Activisten komen vrij, discriminatie stopt, daders worden berecht. Ook in Amerongen en Leersum komen mensen in actie tijdens de Write for Rights schrijfactie van Amnesty International. Doe mee met ’s werelds grootste mensenrechtenevenement en verander vandaag nog een leven.

Doe mee met een individueel schrijfpakketje

Iedereen die mee wil doen kan dit jaar vanuit eigen huis een of meer brieven schrijven en/of groetenkaarten versturen. In het schrijfpakketje vind je achtergrondinformatie, voorbeeldbrieven, schrijfpapier en een pen. Ook vind je hierin een adres in de buurt waar je je geschreven brieven in de brievenbus kunt doen, zodat wij ze kunnen bundelen en efficiënt kunnen versturen aan de relevante adressen. Op deze manier hoef je zelf dus helemaal geen kosten te maken om aan de actie mee te doen. En natuurlijk kun je ook je huisgenoten en/of buren vragen om een aantal brieven en kaarten te schrijven!

Pakketjes waar?

Voor inwoners van Leersum en Amerongen geldt: als je een mailtje stuurt aan info@amerongen-leersum.amnesty.nl met je naam en adres, en als onderwerp Write for Rights, dan zorgen wij ervoor dat je rond 20 november een individueel schrijfpakketje in de bus krijgt.

In Maarn zijn pakketjes af te halen in de Z-O-U-T bibliotheek (Trompplein 5, 3951 CR Maarn). De leden van de Amnesty schrijfgroep in Maarn worden op de gebruikelijke wijze voorzien van een pakketje.

Of doe mee met een live schrijfactie!

In de Z-O-U-T bibliotheek in Driebergen (Hoofdstraat 164, 3972 LG Driebergen) worden op zaterdag 9 december van 10:00 – 13:00 brieven en kaarten geschreven voor Write for Rights. Je hoeft alleen maar naar de bibliotheek toe te gaan, daar liggen alle benodigde materialen klaar en zijn vrijwilligers aanwezig om je alles uit te leggen en te helpen.

College van B&W schrijft ook weer mee

Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een bijdrage van onze burgemeester en wethouders, die op 5 december een flink aantal brieven schreven voor Write for Right. Hartelijk dank ook aan hen!

Jouw hulp is hard nodig

Tijdens Write for Rights schrijven mensen brieven naar autoriteiten van verschillende landen om hen onder druk te zetten.

Rita Karasartova (Kirgizië)

Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie voor Rita Karasartova uit Kirgizië. Zij wordt beschuldigd van een poging tot ‘gewelddadige omverwerping van de regering’. Daarvoor kan ze tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen. Uit zorgen over de toegang tot drinkwater, verzette Rita zich vreedzaam tegen een overeenkomst die de controle over een zoetwaterreservoir aan buurland Oezbekistan gaf. Daarna werd ze opgepakt. Ze bracht maanden door in een kleine cel, zonder contact met haar familie. Nu staat ze onder huisarrest. De procureur-generaal moet Rita onmiddellijk vrijlaten en alle aanklachten tegen haar intrekken.

Ana Maria Santos Cruz (Brazilië)

Ook schrijven we voor Ana Maria Santos Cruz uit Brazilië. De zoon van Ana Maria, Pedro Henrique, streed tegen racisme en politiegeweld. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen: agenten vermoorden hem thuis met acht kogels in zijn hoofd en nek. Ana Maria wil dat de moord op haar zoon wordt onderzocht, en de daders worden berecht. De agenten die worden verdacht van de moord op Pedro Henrique werken nog steeds bij de politie. Ana Maria wordt zelf ook bedreigd, maar ze geeft de strijd niet op. De officier van justitie moet snel een ​​onafhankelijk en onpartijdig onderzoek starten.

Elke actie telt, ook deze mensen hebben je steun hard nodig.

Schrijven, thuis

Heeft het effect? Jazeker! Met postzakken vol brieven dwingt Amnesty machthebbers onrecht aan te pakken. Vaak helpt de extra aandacht om mensen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming en gerechtigheid. Zie hier de successen van eerdere Write for Rights. Dus pak pen en papier, onderteken de petities en proost op de vrijheid en gerechtigheid!

Schrijf een brief –> Verander een leven

Ieder jaar grijpen honderdduizenden mensen wereldwijd hun pen om te schrijven naar presidenten, ministers en koningen. Ze vragen om gerechtigheid voor mensen die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die vastzitten om hun mening, die gemarteld worden om wat ze geloven. De stapels brieven zijn van enorme waarde. Mensen voelen zich gesteund. Onrecht stopt. Gevangenen komen vrij. Dus: schrijf een brief, verander een leven.

Voor deze mensen komen we dit jaar in actie

Uncle Pabai en Uncle Paul (Australië)

De voorouders van Uncle Pabai en Uncle Paul woonden duizenden jaren op eilanden in de Torres Strait, in het noorden van Australië. Nu loopt hun manier van leven – die voor oorspronkelijke volken nauw verbonden is met land, zee en lucht – gevaar door klimaatverandering. In de Torres Strait stijgt de zeespiegel twee keer zo snel als gemiddeld. Overstromingen vernielen huizen en wegen. Het zoute zeewater maakt de tuinen waar ze hun voedsel verbouwen, onbruikbaar. Als de Australische overheid niet snel iets doet om de opwarming van de aarde af te remmen, worden de eilanden onbewoonbaar.

Ana Maria Santos Cruz (Brazilië)

Sawyeddollah (Myanmar)

Sawyeddollah behoort tot de Rohingya, een islamitische minderheid in Myanmar die zwaar wordt gediscrimineerd. Het geweld werd zo hevig, dat Sawyeddollah en zijn familie hun land ontvluchtten. Na 15 dagen bereikten ze vluchtelingenkamp Cox’s Bazar in Bangladesh. Daar wonen ze nog steeds. Sawyeddollah studeert en voert campagne tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook. Want Facebook zorgde ervoor dat er veel haat tegen de Rohingya online verspreid kon worden. Sawyeddollah wil dat Meta herstelbetalingen doet voor zijn rol in de wreedheden en om onderwijsprogramma’s in Cox’s Bazar te financieren.

Justyna Wydrzyńska (Polen)

De zeer strenge Poolse abortuswetten dwingen veel vrouwen tot een illegale, onveilige abortus. In 2020 hielp Justyna ‘Ania’, die een gewelddadige partner had. Ze was wanhopig en wilde haar zwangerschap niet voortzetten. Justyna stuurde de vrouw haar eigen abortuspillen toe. Ania’s partner onderschepte de pillen en bracht haar daarna voor verhoor naar de politie. Justyna werd tot 8 maanden taakstraf veroordeeld. Haar veroordeling kan tot gevolg hebben dat anderen, die vrouwen helpen bij een veilige abortus, ook gestraft worden. De procureur-generaal moet alle maatregelen nemen om Justyna’s onterechte veroordeling te vernietigen.

Ahmed Mansoor (Emiraten)

Ahmed werd gearresteerd omdat hij regelmatig zijn bezorgdheid uitte over de detentie, marteling en oneerlijke processen van critici van de regering. Hij sprak over problemen binnen het rechtssysteem en over nationale wetten die internationale wetgeving schenden. Hij kreeg 10 jaar gevangenisstraf en zit hij opgesloten in een isoleercel zonder bed. De president van de Verenigde Arabische Emiraten moet Ahmed onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten.

Chaima Issa (Tunesië)

In de 2 jaar sinds de machtsgreep van Tunesische president Kais Saied zijn de rechtbanken niet onafhankelijk en wordt de vrijheid van meningsuiting onderdrukt. Iedereen die kritiek uit op de president, loopt het risico op gevangenisstraf. Chaima laat zich echter niet het zwijgen opleggen. Ze verzette zich in het openbaar tegen de president. Daarna werd ze gearresteerd en meer dan 4 maanden vastgehouden. Ze riskeert tientallen jaren gevangenisstraf voor het vreedzaam uiten van haar mening. De Tunesische autoriteiten moeten het onderzoek tegen Chaima onmiddellijk stopzetten.

Rocky Myers (Verenigde Staten)

Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama. Hij zou een vrouw hebben vermoord, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rocky werd veroordeeld na tegenstrijdige getuigenissen die onder druk van de politie waren afgelegd. Een rechter legde Rocky tegen de wens van de jury de doodstraf op. Hij had geen goede rechtshulp. Doordat zijn advocaat hem na de veroordeling verliet, slaagde Rocky er niet in om op tijd beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. Rocky’s enige hoop is dat de gouverneur van Alabama genade toont.

Thulani Maseko (Eswatini)

Thulani zette zich in voor de bevolking van Eswatini, het voormalige Swaziland, waar naar schatting 60 procent van de inwoners onder de armoedegrens leeft. De autoritaire koning is echter zeer rijk. Thulani uitte openlijk kritiek op de onderdrukkende wetten en op het buitensporige geweld tegen vreedzame demonstranten neerslaan. Op 21 januari 2023 werd hij voor de ogen van zijn vrouw Tanele doodgeschoten. Niemand is voor de moord verantwoordelijk gehouden. De koning van Eswatini moet de moord onderzoeken en de verdachten in een eerlijk proces berechten.

Thapelo Mohapi (Zuid-Afrika)

Thapelo werkt voor een organisatie die opkomt voor de rechten van Zuid-Afrikanen die het economisch zwaar hebben. Veel mensen verhuizen naar de stad in de hoop er werk te vinden. Maar de kosten voor levensonderhoud zijn er hoog waardoor ze terechtkomen in huizen gemaakt van afvalmateriaal. Veel bewoners krijgen te maken met politiegeweld, gedwongen uitzettingen en slechte openbare voorzieningen. Thapelo en zijn organisatie spraken zich hierover uit. Overheidsfunctionarissen zetten anderen aan tot geweld tegen hen. Alleen al in 2022 werden drie mensen vermoord. De politie moet de intimidatie en de moorden grondig onderzoeken.

Rita Karasartova (Kirgizië)

Rita Karasartova wordt beschuldigd van een poging tot ‘gewelddadige omverwerping van de regering’. Daarvoor kan ze tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen. Uit zorgen over de toegang tot drinkwater, verzette Rita zich vreedzaam tegen een overeenkomst die de controle over een zoetwaterreservoir aan buurland Oezbekistan gaf. Daarna werd ze opgepakt. Ze bracht maanden door in een kleine cel, zonder contact met haar familie. Nu staat ze onder huisarrest. De procureur-generaal moet Rita onmiddellijk vrijlaten en alle aanklachten tegen haar intrekken.