9 september 2023: Handtekeningen actie voor vrijlating van Maykel Osorbo (Cuba)

Op 9 september 2023 hebben drie vrijwilligers van de Amnesty werkgroep Amerongen-Leersum zich ingezet om handtekeningen te verzamelen ter ondersteuning van het Amnesty verzoek om Maykel Osorbo direct vrij te laten.

De Cubaanse muzikant Maykel Castillo Pérez, beter bekend als Maykel Osorbo, kreeg in in 2022 een celstraf van 9 jaar. Osorbo uitte in een lied kritiek op de overheid. Sinds april 2023 wordt hij ernstig mishandeld door zowel medegevangenen als het gevangenispersoneel. Toch weigeren de autoriteiten hem in veiligheid te brengen, laat staan vrij te laten.

Uit protest naaide Osorbo zijn mond dicht. Als straf daarvoor mag hij zijn familie niet meer zien. In een laatste telefoongesprek zei Osorbo tegen een vriend: ‘Ik sterf liever met trots in een kist dan dat ik buig.’

Amnesty heeft een brief geformuleerd aan de Cubaanse president met het dringende verzoek om Maykel Osorbo onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en te vrijwaren van mishandeling. Door onze petitielijst te tekenen ondersteunt u dit dringende verzoek.

Op 9 september was het Grietmarkt in Amerongen, wat altijd een groot aantal bezoekers trekt. De Amnesty vrijwilligers hebben bij de ingang van de markt bezoekers aangesproken om in een kort gesprekje steun voor de petitie te vragen. Dit leverde gelukkig veel positieve reacties op, zodat er al snel 150 handtekeningen verzameld waren (en de beschikbare petitielijsten vol …).

Roep de autoriteiten van Cuba op om Maykel Osorbo onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

De volledige tekst van de petitie luidde:

To: Miguel Díaz-Canel, President of Cuba
Copy to: H.E. Anet Pino Rivero, ambassador to the Embassy of the Republic of Cuba

Dear President,

I am writing to bring attention to the case of musician Maykel Castillo Pérez, imprisoned for exercising his rights to freedom of expression and peaceful assembly. He has been subjected to unjust detention, harassment and violent threats while in prison.

Castillo Pérez has resorted to extreme measures, such as sewing his mouth shut, as a form of protest against the violent threats by fellow inmates and security officers. His current health status is a significant concern.

I strongly urge you to take immediate action and order the immediate and unconditional release of Maykel Castillo Pérez. Furthermore, I ask you to protect him from further harassment in prison.

Yours sincerely,