31 maart 2021: Online collecte Amnesty International succesvol afgesloten

Amnesty Collecte 2021

De eerste volledige online collecte van mensenrechtenorganisatie Amnesty International is succesvol afgesloten. Vanwege het coronavirus konden onze vrijwilligers in Amerongen, Overberg en Leersum niet huis aan huis met de collectebus collecteren. In plaats daarvan hebben ze via e-mail, WhatsApp, Signal, Facebook, Instagram en andere digitale kanalen geprobeerd om zoveel mogelijk donaties binnen te halen.

En dat had meer succes dan verwacht: in 2021 werd tijdens de collecte door de vrijwilligers uit Amerongen en Overberg maar liefst 1592 euro ingezameld. Dus nog iets meer dan vorig jaar (2020) huis aan huis opgehaald werd (ruim 1440 euro). Over heel Nederland is het totaal uitgekomen op ruim 587.000 euro. Dat was helaas wel een stuk minder dan in het voorgaande jaar (2020: 900.000 euro).

Wat wil Amnesty?

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven. Met acties, lobby, campagnes en rapporten oefent de organisatie druk uit op machthebbers die de rechten van mensen schenden. Dat blijkt een effectieve methode. Gewetensgevangenen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht.

Waarom een collecte?

Amnesty wil altijd en overal kunnen zeggen wat ze wil. Tegen welke autoriteit of machthebber dan ook. Daarom neemt de organisatie voor onderzoek en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte voor Amnesty van onschatbare waarde.