10 en 11 december 2019: Amnesty Write for Rights op Utrechtse Heuvelrug

Dinsdag 10 december is het de jaarlijkse Dag van de Rechten van de Mens. Ter gelegenheid hiervan organiseren de Amnesty-groepen Amerongen-Leersum en Maarn-Maarsbergen weer een Write for Rights schrijfactie. Dit jaar schrijven we voor jonge mensen die ten onrechte gevangenzitten, ter dood veroordeeld zijn of die onze steun verdienen omdat ze de moed hebben op te komen voor slachtoffers van groot onrecht. Ook sturen we de jongeren die dit jaar centraal staan groetenkaarten, zodat ze weten dat ze niet vergeten zijn.

Schrijven op 10 en 11 december

Iedereen die wil meedoen aan Amnesty’s Write for Rights schrijfactie kan terecht in een van de volgende lokaties in onze gemeente:

dinsdag 10 december
Doorn15:00 – 17:00Cultuurhuis, Kerkplein 4, 3941 HV Doorn (bibliotheek)
Driebergen14:30 – 17:00Bibliotheek Z-O-U-T, Buzziburglaan 1, 3972 EE Driebergen-Rijssenburg
woensdag 11 december
Maarn14:30 – 17:00
De Twee Marken, Trompplein 5, 3951 CR Maarn (bibliotheek of foyer)
Leersum15:00 – 17:00De Binder, Hoflaan 31, 3956 ED Leersum (bibliotheek boven)

Daar kunnen deelnemers aan de hand van voorbeeldteksten hun brief of solidariteitskaart schrijven. De Amnesty vrijwilligers zorgen voor voldoende materiaal voor alle bezoekers.

In Doorn hopen we burgemeester Naafs en wethouder Boonzaaijer te begroeten tijdens de actie, en in Leersum wethouder Waaldijk.

Write for Rights 2018 in Cultuurhuis Doorn met burgemeester Frits Naafs

Voor wie schrijven we?

Schrijf voor de vrijheid van Yasaman (Iran)

De 23-jarige Iraanse actrice Yasaman Aryani deed op Internationale Vrouwendag 2019 iets heel moedigs. Ze deelde bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. Yasaman vecht voor een wereld waarin vrouwen zelf kunnen kiezen welke kleren ze dragen. In Iran kan dat niet. Yasaman kreeg 16 jaar cel, waarvan ze er minstens 10 moet uitzitten. Haar moeder, die ook meedeed aan de actie in de trein, kreeg dezelfde straf. We roepen de Iraanse autoriteiten op om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Schrijf voor gerechtigheid voor Sarah en Seán (Griekenland)

Sarah Mardini (24) en Seán Binder (25) kunnen 25 jaar gevangenisstraf krijgen omdat ze op het Griekse eiland Lesbos vluchtelingen uit zee probeerden te redden. De Griekse overheid beschuldigt hen onder meer van mensensmokkel. Sarah weet als geen ander hoe gevaarlijk de reis over zee van Turkije naar Lesbos is. Ze vluchtte zelf uit Syrië. Tijdens de overtocht dreigde het bootje met vluchtelingen te zinken. Sarah en haar zus sprongen overboord en duwden de boot met hun lotgenoten al zwemmend naar Lesbos. We roepen de Griekse autoriteiten op om alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk te laten vallen.

Schrijf tegen het doodvonnis van Magai (Zuid-Sudan)

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was pas 15 toen hij per ongeluk zijn neef doodschoot. Toch veroordeelde de rechter hem wegens moord tot de galg. Magai had tijdens de rechtszaak geen advocaat die hem bijstond. Niet alleen internationaal recht, maar ook de Zuid-Sudanese grondwet verbieden de doodstraf voor mensen die jonger dan 18 jaar waren toen ze een misdrijf begingen. Amnesty is tegen de doodstraf, altijd, overal en voor iedereen. We roepen de autoriteiten van Zuid-Sudan op om Magais doodvonnis te schrappen.

Schrijf voor de vrijheid van Yiliyasijiang (China)

Yiliyasijiang Reheman (26) en zijn vrouw Mairinisha Abuduaini zijn Oeigoeren, een overwegend islamitische etnische minderheid in China. Circa 1 miljoen Oeigoeren zijn opgesloten in een van de geheime heropvoedingskampen. Daar worden ze gehersenspoeld door de Chinese overheidspropaganda. Yiliyasijiang studeerde in Egypte. Daar werd hij opgepakt en op bevel van de Chinese overheid teruggestuurd naar China. Waarschijnlijk zit hij in een heropvoedingskamp. Hij en zijn vrouw hebben twee kleine kinderen. We roepen de president van China op om Yiliyasijiang onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Schrijf voor een schoner milieu voor Jianne (Canada)

Jianne Turtle (13) en leden van de inheemse gemeenschap van Grassy Narrows in Canada hebben te kampen met kwikvergiftiging. Mensen hebben daardoor oogproblemen en aandoeningen aan hun zenuwstelsel. Het kwik zit in een rivier die door het grondgebied van de gemeenschap stroomt. De Canadese regering beloofde in 2017 om het probleem ‘voor eens en altijd op te lossen’, maar de rivier is nog altijd niet schoongemaakt. We roepen de premier van Canada op om ervoor te zorgen dat de huidige en toekomstige generaties van Grassy Narrows in een gezonde omgeving kunnen leven.

Schrijf voor een huis voor Nasu (Nigeria)

Nasu Abdulaziz (25) raakte 2 jaar geleden zijn huis kwijt. Het stond in Lagos, Nigeria’s grootste stad. De autoriteiten hadden besloten dat de hele wijk waar hij woonde tegen de vlakte moest, om plaats te maken voor nieuwbouw. Bulldozers sloopten de huizen en de bewoners werden beschoten. Er vielen 9 doden; 15 mensen zijn nog steeds vermist. 30 duizend mensen raakten dakloos. Ze wonen nu onder omgekeerde kano’s, onder bruggen, bij vrienden en familie. We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de massale uitzettingen, en om mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding te geven.

Schrijf voor hulp voor Marinel
(Filipijnen)

Marinel Sumoo Ubaldo was 16 toen ze op hardhandige wijze te maken kreeg met de klimaatverandering. In november 2013 overleefde ze de orkaan Yolanda. Haar dorp werd volledig verwoest, maar de Filipijnse overheid liet de slachtoffers in de steek. Nu, 6 jaar later, ontbreekt het nog steeds aan voedsel, water, onderdak, elektriciteit en sanitaire voorzieningen. Marinel wil dat de wereld in actie komt tegen de klimaatverandering en de natuurrampen die daar mee gepaard gaan. We roepen de Filipijnse president op om te zorgen voor een menswaardig bestaan voor Marinel en de andere slachtoffers van de orkaan.

Schrijf voor gerechtigheid voor José
(Mexico)

José Adrián komt uit Mexico. Hij was net 14 jaar oud toen hij in een opstootje tussen jongeren en de politie terechtkwam. De jongeren hadden de politieauto beschadigd. Maar alleen José werd opgepakt, hoewel hij er niets mee te maken had en vanwege zijn gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren. De politie sloeg hem en liet zijn ouders, die arm zijn, een boete betalen en opdraaien voor de schade aan de politieauto. We roepen de Mexicaanse autoriteiten op om de betrokken politieagenten te berechten en om José een volledige schadevergoeding te geven.

Schrijf voor de vrijheid van Ibrahim
(Egypte)

Op 11 juni 2019 werd Ibrahim Ezz El-Din (28) op straat plotseling werd opgepakt door veiligheidstroepen in burgerkleding. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. De politie ontkent dat Ibrahim bij hen gevangenzit. Ibrahims gedwongen verdwijning heeft waarschijnlijk te maken met zijn werk als mensenrechtenverdediger. Ibrahim onderzoekt of mensen in Egypte toegang hebben tot veilige en betaalbare woningen, en legt dossiers aan over gedwongen huisuitzettingen. We roepen de openbaar aanklager in Egypte op om de verblijfplaats van Ibrahim onmiddellijk bekend te maken en ervoor te zorgen dat zijn familie en zijn advocaten hem kunnen bezoeken.

Schrijf voor de vrijheid van Emil
(Wit-Rusland)

Emil Ostrovko (18) uit Wit-Rusland is veroordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf voor een ‘drugsmisdrijf’ dat hij nooit begaan heeft. Emil wil graag studeren, maar mag in de gevangenis zijn middelbare school niet afronden. Hij had een bijbaantje als koerier voor een online bedrijfje in rookwaar. Volgens zijn werkgever zat er alleen legale rookwaar in de pakketjes die Emil rondbracht. Er zaten wel degelijk drugs in, maar Emil wist daar niks van. Naar zijn werkgever werd geen onderzoek ingesteld. We roepen de Wit-Russische autoriteiten op om Emil onmiddellijk vrij te laten en zijn strafblad te wissen