10 december 2018: Amnesty Write for Rights op Utrechtse Heuvelrug

Maandag 10 december is het de jaarlijkse Dag van de Rechten van de Mens. Ter gelegenheid hiervan organiseren de Amnesty-groepen Amerongen-Leersum en Maarn-Maarsbergen weer een Write for Rights schrijfactie. In voorgaande jaren heette dit de Schrijfmarathon. Dit jaar schrijven we voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Want vrouwen die hun nek durven uit te steken krijgen nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting. Ook sturen we de vrouwen die dit jaar centraal staan groetenkaarten, zodat ze weten dat ze niet vergeten zijn.

Schrijven op 10 december

Iedereen die wil meedoen aan Amnesty’s Write for Rights schrijfactie kan op maandag 10 december terecht in een van de volgende lokaties in onze gemeente:

Doorn 11:00 – 13:00 Cultuurhuis, Kerkplein 4, 3941 HV Doorn (bibliotheek)
Leersum 14:00 – 16:00 De Binder, Hoflaan 31, 3956 ED Leersum (bibliotheek boven)
Maarn 14:30 – 17:00
De Twee Marken, Trompplein 5, 3951 CR Maarn (bibliotheek)
Driebergen 15:00 – 17:00 Bibliotheek Z-O-U-T, Buzziburglaan 1, 3972 EE Driebergen-Rijssenburg
Amerongen 19:00 – 21:00 De Proloog, Allemanswaard 27, 3958 KA Amerongen

Daar kunnen deelnemers aan de hand van voorbeeldteksten hun brief of solidariteitskaart schrijven. De Amnesty vrijwilligers zorgen voor voldoende materiaal voor alle bezoekers.

In Leersum is er nog een extra mogelijkheid: daar wordt op zondag 9 december van 13:00 – 17:00 ook nog geschreven bij Karien Beukeboom, Halfeiken 9, 3956 VT Leersum.

Schrijfmarathon 10 december 2015

Voor wie schrijven we?

Schrijf voor de vrijheid van Atena

De 30-jarige Atena Daemi uit Iran verzet zich tegen de doodstraf, zoals steeds meer mensen in haar land. Op Facebook en Twitter leverde ze kritiek op executies, ze deelde flyers uit en liep mee in een vreedzaam protest tegen de executie van een jonge vrouw. Nadat ze in oktober 2014 werd opgepakt, volgden 51 dagen van eenzame opsluiting en vernederende verhoren. In een rechtszaak van slechts een kwartier werd ze veroordeeld tot 14 jaar cel om onder andere het ‘samenkomen en samenzweren tegen de nationale veiligheid’. In hoger beroep werd die straf teruggebracht tot 7 jaar. We roepen op tot haar onmiddellijke vrijlating.

Schrijf voor gerechtigheid voor Marielle

Tienduizenden Brazilianen gingen de straat op toen de 38-jarige Marielle Franco in maart 2018 werd vermoord. Marielle was een populaire politica uit een favela en kwam op voor mensenrechten in haar land. Zij zette zich onvermoeibaar in voor de rechten van armen, de Afro-Braziliaanse jeugd, vrouwen en LHBTI’s. Haar daadkracht is een inspiratie voor velen in een van de gevaarlijkste landen voor mensenrechtenactivisten. We roepen de Braziliaanse president op de moord op Marielle te onderzoeken en de verantwoordelijken te berechten en mensenrechtenactivisten in Brazilië te beschermen.

Schrijf voor bescherming van Nonhle

Al generaties lang leeft de familie van Nonhle Mbuthuma aan de prachtige zuidoostkust van Zuid-Afrika. Maar dat bestaan wordt nu bedreigd door mijnbouwbedrijven die titanium in hun gebied willen opgraven. Nonhle vreest voor het grondgebied van honderden families. Daarom verzet zij zich al tien jaar tegen de mijnbouw. Maar dit verzet is gevaarlijk. In 2016 werd haar collega Sikhosiphi ‘Bazooka’ Rhadebe vermoord en Nonhle overleefde zelf een aanslag op haar leven. We roepen de president van Zuid-Afrika op om Nonhle te beschermen en onderzoek te doen naar de bedreigingen.

Schrijf voor de vrijheid van Geraldine

Geraldine Chacón is nog maar 24, maar al 10 jaar activist. Zo zette ze tijdens haar studie voor Amnesty Venezuela een jongerennetwerk op en is ze onderdirecteur van een stichting die jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen probeert te geven. In februari 2018 werd ze opgepakt en naar de gevangenis gebracht, omdat de Venezolaanse regering denkt dat Geraldine’s stichting zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Ze is nu voorwaardelijk vrij, maar ze kan elk moment weer worden opgepakt. We roepen de procureur-generaal van Venezuela op Geraldine haar volledige vrijheid terug te geven.

Schrijf voor de vrijheid van Nawal

Toen in 2016 protesten uitbraken in het achtergestelde Rifgebied in Marokko, besloot Nawal Ben Aissa zich aan te sluiten bij de strijd voor betere leefomstandigheden. Ze werd een van de bekendste gezichten van de Hirak-protestbeweging en daarmee slachtoffer van de dreigementen die volgden. In de zomer van 2017 werd Nawal vier keer opgepakt en urenlang vastgehouden. In februari 2018 kreeg ze zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf van 10 maanden. We roepen de regeringsleider van Marokko op ervoor te zorgen dat Nawal en haar familie niet meer worden lastiggevallen, zodat ze kan doorgaan met actievoeren.

Schrijf voor bescherming van Pavitri

Al jarenlang wordt Pavitri Manjhi uit India bedreigd omdat ze het opneemt tegen twee bedrijven. Deze bedrijven kopen onder valse voorwendselen en met dwang grond op om er energiecentrales te bouwen. Zoals velen raakte ook Pavitri’s familie zo land kwijt. Samen met anderen richtte Pavitri een organisatie op die mensen helpt deze bedrijven aan te klagen. Pavitri ontvangt veel bedreigingen, maar ze zet haar strijd voort. Voor veel vrouwen in haar door mannen gedomineerde gemeenschap is zij een voorbeeld. We roepen het hoofd van de politie op Pavitri en haar dorpsgenoten te beschermen.

Schrijf voor gerechtigheid voor Gulzar

Nadat Gulzar Duishenova in 2002 werd aangereden door een dronken automobilist en haar vermogen om te lopen kwijtraakte, ervaarde zij de ernstige problemen die je als vrouw én gehandicapte hebt in haar land Kirgizië. Gulzar en vele andere vrouwen met een handicap worden in daar niet met respect behandeld. Dus besloot Gulzar zich ervoor in te zetten dat vrouwen met een handicap gelijkwaardige toegang krijgen tot gezondheidszorg, werk en voorzieningen. We roepen de parlementsvoorzitter van Kirgizië op een einde te maken aan discriminatie van mensen met een handicap en hun toegang te geven tot gezondheidszorg, gebouwen, werk en openbaar vervoer.

Schrijf voor bescherming van Vitalina

Vitalina Koval is het boegbeeld van de LHBTI-gemeenschap in Oekraïne. Daarnaast komt ze op voor vrouwen. Ze demonstreert en zette een informatie- en begeleidingscentrum voor LHBTI’s op. Maar Vitalina en haar medeactivisten ontvangen steeds vaker bedreigingen van rechtsextremistische groepen. Tijdens haar protesten werd Vitalina aangevallen en bedreigd en ondanks haar vraag om hulp biedt de politie geen bescherming. We roepen de Oekraïense autoriteiten op ervoor te zorgen dat mensen zoals Vitalina hun werk kunnen doen en dat haar aanvallers worden berecht.

Schrijf voor bescherming van Awad

Awad uit Sudan werd opgepakt omdat ze opkomt voor vrouwenrechten in haar land. In 2012 vluchtte ze naar Egypte. Maar ook daar zitten de Sudanese autoriteiten haar op de hielen. Ze zit al jaren in een procedure om veilig in de Verenigde Staten te mogen wonen. Maar sinds Trump aan de macht is, is haar hoop daarop vervlogen, terwijl haar situatie in Egypte steeds bedreigender wordt. Egypte dreigt haar nu terug te sturen naar Sudan, waar haar leven in gevaar is. We roepen de Amerikaanse zaakgelastigde in Egypte op Awad zo snel mogelijk naar de Verenigde Staten over te brengen.